fredag 28. august 2009

Wikimanía, dag 2

Ålreit, nå er det tredje dagen, så da er det på tide å blogge om dag to. Jeg sitter nå i en panelsesjon med Brianna Laugher om lokalavdelinger, mer om den i morra.

Første sesjon for dagen var keynote med Jimmy Wales, men den hoppa jeg over for å vente på bagasjen igjen – og den kom faktisk! De vanlige sesjonene begynte klokka 11.15; de fleste så Andrew Lihs «Interpreting Wikipedia’s Demographic Decline: Implications for an Emergent Community», men jeg så i stedet nyvalgte styremedlem Ting Chens «Preparation for Board of Trustees Election» (jeg har litt spesiell interesse for styrevalg og sånn, hehe). Han snakka om hva som forventes av et styremedlem, og hva man bør gjøre og ikke gjøre for å bli valgt. Ikke at jeg har noen aspirasjoner om å bli styremedlem i Foundation, men det var likevel interessant.

I lunsjen var det møte for interesserte om den planlagte Strategic Planning-prosessen, med Program Manager Eugene Eric Kim og fasilitator Philippe Beaudette. Interessant, men jeg har ikke helt satt meg inn i hva det hele går ut på, så det var ikke så nyttig for meg som det kunne ha vært om jeg hadde gjort det.

Etter dette så jeg Erik Zachtes «Wikimedia in Numbers». Erik Zachte er Wikimedias statistikkmann, og har laga statistikk for Wikimedia-prosjektene siden 2003, og fått betalt for det siden 2008 (om jeg husker riktig). Det var en gjennomgang av hva slags statistikk man kan finne på stats.wikimedia.org, men det var likevel interessant. Zachte blogger for øvrig fast om diverse observasjoner relatert til statistikk, bloggen hans kan man finne på Infodisiac.

Etter dette dro jeg tilbake til hotellet og skippa de siste sesjonene – jeg har jetlag, så jeg er ofte trøtt her. Ikke bra. På kvelden var det sosiale ting igjen, argentinsk øl er meget godt. Og nasjonalretten virker å være kjøtt, og de veit åssen man lager det!

1 kommentar:

mrsnina sa...

Der er en diskusjon på en liste om en løsning på de bildene som er lastet opp fra portrettgalleriet. jeg menr at de de tilbyr er for lite og at det i det minste må være en oppløsning på 1024px. Kan du lodde litt stemningen og hva folk mener?

Fortell dem også om alle de over 200 norske kunstbildene som ble slettet fra commons etter at de ble flyttet over til engelsk wikipedia under fair use. Her var det hensynet til fotografene og deres rett som var grunnen selv om det ikke var mulig å identifisere dem ut fra det materiale som var på commons. Det er ille at vi ikke kan bruke bilder av kunsten til våre egne.